Procesele colective in viziunea Bancii Nationale

Doua evenimente recente vor influenta soarta creditelor in franci elvetieni si amandoua au fost determinate de  avertismentele privind un nou proces  colectiv  al clientilor.

Primul este angajamentul asumat de Guvern prin Memorandumul incheiat cu Fondul Monetar International,  de a amana intrarea  in vigoare a articolelor din Codul civil care permiteau eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele de credit de acelasi tip.  Ei bine, daca mai existau  clienti care aveau speranta ca,  din toamna, vreo asociatie a consumatorilor le va rezolva aceasta problema – speranta trebuie atarnata in cui.

Al doilea eveniment este   reducerea  de catre BNR  la 4,5%  a  dobanzii de referinta la creditele in lei.  Cu  ocazia evenimentului de presa organizat de BNR pentru expunerea Raportului asupra inflatiei,  Guvernatorul Mugur Isarescu a declarat:

“Băncile au de unde să reducă costul la creditele în lei. Revin şi spun că este în interesul lor să o facă cât mai repede. Băncile trebuie să se apropie de clienţi, să-i înţeleagă mai bine, să conlucreze cu ei şi în ceea ce priveşte creditele care au anumite probleme.”

Cum se interpreteaza aceste evenimente ? Guvernul si Banca Nationala  au adoptat masuri care sa acorde  timp si sa  permita  bancilor sa retraga  creditele  in valute  cu  risc mare de volatilitate,  prin conversia lor in lei.  Guvernatorul   mai ca se  roaga de bancheri: iata am redus dobanda la lei,  rezolvati-va  “creditele care au anumite probleme.”

 Vor face bancherii asta?  Vor deveni ei dintr-o data mai  “apropiati”   clientilor  si le vor propune “foarte repede”   solutii de refinantare in lei cu dobanzi de bun-simt, pentru a evita procesul colectiv?

Never ever! ( In banci, pe intranet, se corespondeaza in engleza).

Pana acum am studiat comportamentul a doua banci in relatia cu clientii pe problema conversiei creditelor in lei.

O banca a lansat propunerea de conversie in lei in luna iunie, apoi cand Guvernul si FMI –ul  au  anuntat   masurile  salvatoare,   au retras oferta cu cele mai penibile  explicatii: “oferta nu mai este valabila”,  “ati venit prea tarziu cu raspunsul la oferta noastra” etc.

 O alta banca  a formulat  o propunere de conversie la fel de inselatoare   ca si  prima oferta de creditare. Oferta nu mentiona nimic despre nivelul de dobanda, indicele de referinta si marja bancii. Se mentiona decat, in primi ani se va plati atat, apoi se va plati atat …  de fapt clientul  ar fi urmat sa plateasca la fel de mult cu deosebirea ca   i se micsorau  anuitatile in  prima perioada de rambursare  si  i se majorau in  ultima perioada, adica exact atunci cand omul ar fi iesit  la pensie. Inteligent nu?  Sa platesti o viata si sa te trezesti la batranete  ca rata la banca este de doua ori mai mare decat  pensia. Si daca nu mai poti plati, asta este, esti vinovat!

Sa avem incredere ca bancile vor urma indemnul Guvernatorului de a rezolva problema creditelor  toxice  prin negociere cu clientii, foarte repede,   adica inainte de a fi dati in judecata?

Tot domnul Guvernator declara Nu stiu cat ar castiga debitorii si nu stiu cat ar castiga avocatii lor.”

De fapt domnul Guvernator stie cat au castigat debitorii.  In cazul clientilor nostri cu credite in franci elvetieni, dupa anularea comisionului de risc,  suma lunara de plata s-a redus aproape cu jumatate.

Banca Nationala a redus dobanda de referinta la creditele in lei  si a invitat bancile  sa foloseasca aceasta oportunitate pentru  a  refinanta  creditele  in valuta,  confirmand indirect   faptul ca avocatii  clientilor au dreptate.  Dealtfel  in Raportul BNR  pe anul 2012 se mentioneaza faptul  ca unul dintre principalii   factori  care  au afectat stabilitatea  sistemului bancar  a  fost   riscul valutar  si ca amenintarea  persista in continuare.

Eu nu am incredere in faptul ca bancherii  vor urma indemnul Guvernatorului de a usura sarcina   debitorilor. Dimpotriva, chiar si atunci cand vor face oferte pentru  conversia in lei, o vor face la un curs  de schimb  care este   inca defavorabil  si vor cauta  sa  isi conserve  o marja  de profit  mare,   pentru  a acoperi  pierderile produse  de  cei care deja sunt  in executare silita sau in faliment.

Prin urmare, clientii bancilor trebuie sa fie in continuare foarte atenti la capcanele eventualelor  oferte de conversie.

Cei care  nu au devenit inca clientii nostri ne pot scrie  pe  office@tcpa.ro.

 

Posted in PR